Bijscholing

De 5 kindconclusies

Verdiep je in de praktische theorie van vroege psychiater Wilhelm Reich

Zaterdag 22 oktober ’22
09:30 – 16:30 uur
Atelier Jos van Merendonk in Amsterdam
€ 175,- incl. koffie/thee & lunch
Bekijk ook Boek en kaarten

De 5 kindconclusies | Karakterstructuren

Verdiep je in de praktische theorie van vroege psychiater Wilhelm Reich. Als een van de eerste psychiaters leverde hij hiermee een grote bijdrage aan het ontspruitende veld van de psychologie. Zijn studenten, onder wie Alexander Lowen en dr Barbara Brennan in de VS, noemden de ingesleten reactiemechanismen de ‘karakter defensiestructuren’ en Lisette Schuitemaker die begin deze eeuw in de VS een BSc haalde, vertaalde deze term naar kindconclusies.
Want dat is wat het zijn. Met het overzicht van een baby of klein kind trekken we grote conclusies over onszelf en onze rol in het gezin. Juist waar we aangeboren gaven hebben, proberen we onszelf tegen kritiek te beschermen en zijn we het meest kritisch op onszelf. Daarmee doen we onszelf tekort en daardoor komen we psychisch in de knel.
Inzicht in het ontstaan van de kindconclusies, in hoe ze ons doen en denken beïnvloeden en hoe ze een deel van onze natuurlijke gaven verbergen kan professionals van pas komen in het duiden van blokkades bij cliënten en het ontsluiten van hun potentieel.

 

Voor wie?

De bijscholing is voor therapeuten, coaches en zorgverleners die in hun praktijk of instelling één op één met cliënten werken/coachen. Dit kan zowel in de reguliere als in de complementaire zorg zijn.

De bijscholing is ook bedoeld voor eenieder die met eigen ontwikkeling bezig is en zich bewust wil worden van gebruikelijke beperkende gedachten en de manier waarop je die kunt keren.

Docenten

Lisette Schuitemaker

Lisette Schuitemaker

In het jaar dat ze parttime lerares Oude Talen was, ontdekte Lisette Schuitemaker (1954) dat ze liever met volwassenen werkte. Dat heeft ze gedaan bij de afdeling Communicatie van een bank en vervolgens met haar eigen bureau dat ze na een aantal jaren aan haar beste medewerkers verkocht. Zoekend naar de volgende fase in leven en werk besloot ze een healingopleiding te volgen en in 2006 haalde ze haar BSc aan de Brennan School of Healing in Miami.

Ze opende een praktijk – Bureau voor Levensvragen – en merkte hoe onbekend de psychologische theorie van Wilhelm Reich was en hoeveel baat cliënten bij haar uitleg hadden. Ze besloot het boek te schrijven dat ze zelf miste. In ‘De 5 kindconclusies’ legt ze de zienswijze van Reich helder uit en beschrijft ze in klare taal wat mensen zelf kunnen doen om op jonge leeftijd getrokken conclusies te herkennen en te keren.

‘De 5 kindconclusies’ verscheen in 2011 en is nog altijd een geliefd boek dat ook in het Engels, Duits en Italiaans is uitgegeven. Inmiddels heeft Lisette haar licht op nog vier thema’s laten schijnen en ook die boeken werden vertaald. Natuurlijk is ze weer met een nieuw onderwerp bezig. Daarnaast is Lisette een doorgewinterde bestuurder die vaak de rol van voorzitter vervult, bijvoorbeeld bij de Findhorn Foundation, het workshopcentrum van de gelijknamige gemeenschap in Schotland. Naar aanleiding van haar boek over oudste dochters organiseert ze hier zelf ook een jaarlijkse retreat. Lisette heeft de gave van het woord en houdt van het interactieve en creatieve proces van kennis overdragen.

Monique Broekhuizen

Monique Broekhuizen

Na afronding in 2019 van de vierjarige opleiding Energetische Therapie aan het Instituut CAM in Utrecht heeft Monique (1982) haar praktijk voor energetische therapie gestart genaamd Feel Energy.

Tijdens de opleiding energetische therapie was het boek van Lisette – De 5 kindconclusies – een terugkerend thema, zo ook in haar praktijk. Ze is gaan nadenken hoe ze de kindconclusies in haar praktijk kon inbrengen. Zo is het plan voor de kaartenset ontstaan.

Met dit idee heeft Monique contact opgenomen met Lisette. Het resultaat: een fijne samenwerking en de kaartenset ‘De 5 kindconclusies in kaart gebracht‘ die is uitgekomen als aanvulling op de tweede druk van het boek. Met deze kaarten is het mogelijk om de kindconclusies op een speelse manier te onderzoeken. Voor jezelf of, wanneer je werkzaam bent als coach of therapeut, voor je cliënten.

En zo ontstond het nieuwe idee, een bijscholing voor therapeuten, coaches, zorgverleners en eenieder die met eigen ontwikkeling bezig is.

Monique Broekhuizen

Lesprogramma

De 5 kindconclusies

We bespreken waar de telkens terugkerende ondermijnende gedachten vandaan komen, de natuurlijke gaven die ze verbergen en de patronen die ze in stand houden. Je leert elk van de kindconclusies herkennen, contact te leggen met het onderliggende levensthema en hoe je de herhalende gedachten kunt keren. In een combinatie van theorie en oefeningen leer je elk van de kindconclusies herkennen, contact te leggen met het onderliggende levensthema en hoe de herhalende gedachten te keren.

Kindconclusie 1

‘Ik ben niet welkom, ik moet hier weg’

De eerste kindconclusie komt voort uit doodsangst. Zal het lukken de kwetsbare eerste periode op aarde te doorstaan? Misschien is de moeder onzeker of weet ze niet zeker of ze dit kind wel wil. De eerste verbindingen in de hersenen worden gelegd, angstige fysieke reacties worden in het lichaam opgeslagen.

Kindconclusie 2

‘Er is niet genoeg, ik ben niet genoeg’

Deze conclusie wordt getrokken door het kindje dat te kort wordt vastgehouden, te weinig te eten krijgt of te lang moet wachten tot er iemand komt. Zelf zal het wel niet genoeg zijn. Of juist te veel. Dit uit zich in angst voor tekort en een behoefte aan meer.

Kindconclusie 3

‘Jij je zin! Dan hou ik me wel koest’

Peuters willen hun ouders en andere verzorgers graag gelukkig houden, maar doen in hun onschuld dingen waar grote mensen boos van worden. Gevoelens van verwarring, machteloosheid en gebrek aan zeggenschap vormen de basis van de derde kindconclusie.

Kindconclusie 4

‘Ik mag nooit meer verliezen’

Kleuters zien zichzelf met het grootste gemak als de redder van de wereld, maar ook als de ware partner van hun vader of hun moeder. Ze interpreteren een liefkozing als de bevestiging daarvan en voelen zich verraden wanneer de verhoudingen anders blijken te liggen. Het kinderhart breekt en het kind pantsert zich.

Kindconclusie 5

‘Ik moet me gedragen’

Het opgroeiende kind herkent zich niet in de manier waarop de ouders het gezinsleven vormgeven. Het wil de ouders laten merken hoeveel het van hen houdt, maar doet dat op een manier waar de ouders niet (meer) van gediend zijn. Het voelt zich onbegrepen en terechtgewezen en leert zichzelf gewenst gedrag aan.

Praktisch

Data en kosten

Zaterdag 22 oktober 2022
09:30 – 16:30 uur

De investering is € 175,- incl. koffie/thee en een biologisch-vegetarische lunch. Lees meer over de voorwaarden.
Let op, het boek en de kaartenset zitten niet in de prijs inbegrepen, deze kun je hier vinden.

De bijscholing is erkend door MfN met 6 PE punten, categorie 2.

Locatie

We maken deze dag gebruik van het Atelier van Jos van Merendonk. Dit is een unieke open ruimte tussen de creatieve werken, het archief van Jos van Merendonk, gelegen in Amsterdam. 

Atelier Jos van Merendonk 
Hamerstraat 30
1021 JW Amsterdam
Route via Google Maps

Thuisstudie

Om de bijscholing goed voor te bereiden, raden we je aan om het boek vooraf te lezen. De kaarten zijn een praktisch hulpmiddel.

“Ik heb veel zelfhulpboeken gelezen, maar dit boek vind ik echt heel bijzonder! Wat mij zo aanspreekt, is de toonzetting. De mildheid en wijsheid die uit het boek spreken. Ik vind de voorbeelden ook treffend geschreven. Het is zo invoelbaar allemaal. Ik vind het ook goed dat er steeds op gewezen wordt dat de ouders geen blaam treft. Dat zie ik zelf als een belangrijk uitgangspunt.”

“Lieve Lisette, wat heb je een fantastisch boek geschreven! Dank je wel! Sinds een vriendin het met gaf, zit ik (in schaarse vrije momenten) geboeid te lezen. Ben nu halverwege en herken zóveel. Moet af en toe ook erg lachen. Wat een verademing: een ’selfhelp book’ dat gewoon goed geschreven is.”

Deze bijscholing is mogelijk gemaakt door:

Telefoon

0347 – 757 750

Volg De 5 kindconclusies